K0men Yang Memalukan Malaysia

Seperti yang dijangka, laman s0sial Faceb0ok KV Kortrijk kini sudah pun melepasi angka 100,000 like apabila diser@ng oleh net!zen dari Malaysia selepas Luqman Hakim menyertai kelab di Belgium itu.

Namun, apa yang tidak berapa kena adalah banyak mereka ini yang meningg@lkan k0men yang mer@pu atau ‘tak tahu apa benda’ dan ini secara tidak langsung memberikan gambaran yang tidak enak kepada penyokong kelab KV Kortrijk khususnya mengenai mental!ti orang Malaysia secara umum

Walaupun ada beberapa orang yang cuba untuk menegur mengenai perkara ini, tetapi ada yang seolah-olah dvngu tentang perkara yang berkaitan perbezaan diantara kedua-dua buah negara.

Sebagai contoh, boleh lihat dan baca bagaimana satu akaun Facebook yang menggunakan nama Brandon Cruise (yang dipastikan akaun palsu) membalas nasihat yang ditingg@lkan.

Begitu juga dengan puluhan atau ratusan k0men-k0men lain yang ditulis seolah-olah ruangan tersebut seperti tempat untuk bersuka ria dengan k0men samp@h mereka yang tidak membantu langsung.

Ada juga yang cuba membuat jen@ka-jen@ka terhadap isu semasa dalam Malaysia yang mungkin lawak kepada segelintir pengguna, tetapi dari perkara sebegini kita dapat lihat apakah mental!ti sesetengah peminat bola sepak Malaysia yang nampaknya begitu jakvn untuk menulis k0men.

Ada juga yang cuba menjelaskan ini hanya ser0nok-ser0nok sahaja dan ‘bukan apa pun sebenarnya’, tapi sedarkah kita ada orang yang sedang melihat gelagat seperti ini yang mungkin memberikan gambaran tidak baik kepada Malaysia akhirnya.

Sama-sama kita mendoakan kejayaan Luqman Hakim disana seterusnya membuka peluang kepada pemain lain untuk berhijrah ke eropah nanti.