Tiada Siapa Yang Pasti

Tiada siapa yang pasti berapa lama rehat dalam bola sepak, yang disebabkan oleh Cor0nav!rus, akan diteruskan. Terdapat beberapa perbincangan mengenai menangguhkan atau mengubah format Piala Malaysia, untuk membolehkan permainan lebih sedikit tetapi lebih intensiti. Apa yang akan berlaku kepada CIMB Liga Super? Adalah dipercayai bahawa MFL akan memainkan permainan tersebut apabila Covid-19 berkurangan.

Jika anda adalah kelab bola sepak, apa yang akan anda lakukan dengan pemain anda dalam masa yang sama? Nah, Johor Darul Ta’zim, pendahulu jadual semasa dan juara 6 kali, memastikan para pemainnya sesuai dan bersedia. Kelab itu menyiarkan hari ini bahawa para pemainnya berlatih keras, dari rumah. Duli Yang Amat Mulia Tunku Ismail ibni Sultan Ibrahim dan Benjamin Mora memberi tumpuan kepada tugas yang akan datang.

Menurut akaun instagram JDT @officialjohor:

“Pemain-pemain Johor Darul Ta’zim FC (JDT) diberi program kecergasan dua minggu oleh Jurulatih Kecergasan Jorge Alvarez untuk mengikuti tempoh #StayAtHome pandemik COVID-19 ini.

Para pemain disediakan rutin harian yang menumpukan pada aerobik, kuasa, teras dan fleksibiliti sehingga para pemain diharapkan kembali ke latihan tim pada 1 April 2020. Beberapa pemain juga menerima rutin individu khusus bergantung pada kebutuhan masing-masing. Rutinnya berbeza dari hari ke hari dan kakitangan bimbingan JDT sentiasa berhubung dengan pemain melalui panggilan video dan mesej teks.
Para pemain juga diberikan panduan mengenai keperluan pemakanan untuk memastikan pengambilan nutrien dan pengurusan berat badan yang mencukupi. ”

Kami berharap lebih banyak kelab mengikuti pendekatan profesional ini. JDT adalah contoh kepada semua.